छात्र कल्याण: (Student' Well- being) केवल शब्द नहीं, एक वास्तविक जिम्मेदारी
छात्र कल्याण: केवल शब्द नहीं, एक वास्तविक जिम्मेदारी
आजकल की शिक्षा व्यवस्था में "छात्र कल्याण" एक प्रमुख विषय बन चुका है। यह प्रयास किया जाता है कि विद्यार्थियों को किसी भी प्रकार की असुविधा न हो, उन पर कोई मानसिक या शारीरिक दबाव न डाला जाए और उन्हें जबरदस्ती किसी चीज़ के लिए विवश न किया जाए। शिक्षा संस्थानों का प्रयास होता है कि विद्यार्थियों के साथ सदैव संवेदनशील, सहायक और सम्मानजनक व्यवहार किया जाए।
छात्र कल्याण का तात्पर्य है विद्यार्थियों का संपूर्ण मानसिक, भावनात्मक, सामाजिक, शारीरिक और शैक्षणिक स्वास्थ्य। यह इस बात का संकेतक है कि विद्यार्थी विद्यालय में कितने सुरक्षित, समर्थित और प्रेरित अनुभव करते हैं, तथा वे जीवन की विभिन्न चुनौतियों का सामना किस प्रकार करते हैं।
भावनात्मक कल्याण के अंतर्गत विद्यार्थियों का भावनात्मक रूप से संतुलित, खुश और आत्म-सम्मान से परिपूर्ण होना आवश्यक है। उनमें तनाव, भय या चिंता से निपटने की क्षमता होनी चाहिए और जीवन के प्रति आशावादी दृष्टिकोण विकसित होना चाहिए।
सामाजिक कल्याण यह सुनिश्चित करता है कि विद्यार्थियों के सहपाठियों, शिक्षकों और परिवार के साथ उनके संबंध सकारात्मक और सहयोगात्मक हों। उन्हें विद्यालय में सम्मान, समावेशन और स्वीकार्यता का अनुभव हो और उनमें सहानुभूति, टीमवर्क और संवाद जैसे सामाजिक कौशलों का विकास हो।
इसी प्रकार, शारीरिक, मानसिक, शैक्षणिक, आध्यात्मिक और नैतिक कल्याण के विभिन्न पहलुओं पर भी ध्यान देना आवश्यक होता है। शैक्षणिक कल्याण का तात्पर्य है कि विद्यार्थी अपने अध्ययन में रुचि और प्रेरणा का अनुभव करें, उन्हें अपनी प्रगति पर विश्वास हो और कठिनाइयों के समय उन्हें समुचित सहायता तथा मार्गदर्शन प्राप्त हो।
हालांकि, यह सब बातें और सिद्धांत शिक्षा नीति, पाठ्यक्रम निर्माण और संस्थागत चर्चा में तो बार-बार दोहराए जाते हैं, लेकिन जैसे ही परीक्षा प्रश्न-पत्रबनाने की बात आती है, यह सब बातें कहीं धूमिल पड़ जाती हैं। आज हम अकसर पढ़ते-सुनते हैं कि परीक्षा के बाद कई विद्यार्थी अवसाद में चले जाते हैं। इसका एक बड़ा कारण यह भी है कि परीक्षा प्रश्न-पत्र इस तरह बनाए जाते हैं मानो वे विद्यार्थियों के लिए नहीं, बल्कि किसी उच्च कोटि के विशेषज्ञ के लिए तैयार किए गए हों। यह दुर्भाग्यपूर्ण है कि जो बातें हम सिद्धांतों में कहते हैं, उन्हें हम व्यवहार में नहीं उतारते।
वास्तव में होना यह चाहिए कि विद्यालयी परीक्षाओं के प्रश्न-पत्रों में लगभग ३५% प्रश्न ऐसे हों जो सामान्य बौद्धिक क्षमता वाले विद्यार्थियों के लिए हों, और ५–१०% प्रश्न उन विद्यार्थियों के लिए जो विशिष्ट योग्यता रखते हैं। चूंकि अधिकांश विद्यार्थी सामान्य क्षमता वाले होते हैं, अतः परीक्षा में अत्यधिक जटिल प्रश्नों की भरमार छात्र कल्याण की भावना के विपरीत मानी जानी चाहिए।
प्रतियोगी परीक्षाओं में चुनौतीपूर्ण प्रश्न अपेक्षित हैं, परंतु पाठ्यक्रमीय परीक्षाओं में अनावश्यक कठिनता विद्यार्थियों के मानसिक स्वास्थ्य को गहराई तक प्रभावित कर सकती है। मैं सदैव इस पक्ष में रहा हूँ कि परीक्षा में एक संतुलित कठिनाई अवश्य हो, किन्तु वह सीमा न लांघे जहाँ छात्र कल्याण की भावना को आघात पहुँचे।
Student Well-being: Not Just a Concept, but a Responsibility
In today’s educational landscape, the term “student well-being” is frequently emphasized. There is a constant effort to ensure that students do not face any discomfort, that no undue pressure is exerted on them, and that nothing is imposed on them forcefully. Educational institutions strive to treat students with sensitivity, care, and respect at all times. Students' well-being refers to the holistic mental, emotional, social, physical, and academic health of students. It indicates how safe, supported, and motivated students feel within their school environment, and how effectively they are able to cope with the various challenges of life.
Emotional well-being means that students feel emotionally balanced, happy, and confident in themselves. They should be able to manage stress, fear, or anxiety, and should develop an optimistic attitude toward life. Social well-being ensures that students have positive, cooperative relationships with their peers, teachers, and families. They should feel accepted and respected within the school community and develop social skills such as empathy, teamwork, and communication. Likewise, attention must be paid to students’ physical, mental, academic, spiritual, and moral well-being. Academic well-being means that students feel motivated and engaged in their studies, are confident in their academic progress, and receive timely support and guidance when they face challenges.
Although these principles are frequently repeated in educational policies, curriculum design, and institutional discussions, they are often forgotten when it comes to setting examination papers. Today, we often read or hear that students fall into depression after exams. One major reason for this is that exam papers are designed in such a way that they seem to be meant not for students, but for highly qualified subject experts. This contradiction reflects a fundamental flaw: what we preach in theory, we fail to implement in practice.
In reality, examination papers at the school level should be balanced—around 35% of the questions should be suitable for students with average intelligence, and only 5–10% should be designed for students with exceptional intellectual abilities. Most students fall within the average category, and when examination papers are overwhelmingly difficult, it becomes clear that the very essence of student well-being is ignored during their creation.
While it is acceptable and even necessary to include challenging questions in competitive examinations, the excessive complexity in regular academic examinations can deeply disturb students and affect their mental health. I have always believed that a certain level of difficulty in exams is justified, but not to the extent that it crosses the boundaries of student well-being.
Comments
Post a Comment